Opracowanie zostało wykonane na zlecenie Biura Polityki Mobilności i Transportu Urzędu m.st. Warszawy w celu określenia zakresu przekształceń korytarzy ul. Marszałkowskiej i al. Jerozolimskich, służących poprawie ich walorów użytkowych dla niezmotoryzowanych uczestników ruchu (pieszych i rowerzystów) oraz poprawie jakości przestrzeni publicznej.
Przekształcenia przestrzeni w/w korytarzy ulic zgodnie z polityką transportową mają służyć wzmocnieniu roli komunikacji publicznej, tj. zachęcaniu do podróżowania transportem zbiorowym, pieszo oraz rowerem.Opracowanie stanowi wytyczne programowe dla przekształceń ulic w rejonie ścisłego centrum miasta, a w szczególności dla korytarza ul. Marszałkowskiej i korytarza al. Jerozolimskich uwzględniające oczekiwania mieszkańców (zgłaszane w ramach kolejnych edycji budżetu partycypacyjnego 2015, 2016 i 2017) zmierzające do usprawnienia obsługi ruchem pieszym i rowerowym obszarów śródmiejskich, zwiększenia ilości terenów zieleni oraz poprawy jakości wyposażenia przestrzeni.
Dla przekształceń przestrzeni ul. Marszałkowskiej i al. Jerozolimskich sporządzone zostały 3 warianty koncepcji zagospodarowania:
Wszystkie powyższe warianty uwzględniają następujące zasady przekształceń układu komunikacyjnego i przestrzeni publicznych:
1. Poprawa funkcjonowania komunikacji pieszej i rowerowej, ograniczenie ruchu kołowego;
2. Zachowanie szerokich, ciągłych chodników wzdłuż pierzei zabudowy po obu stronach ulicy;
3. Nasadzenie wzdłuż całej ul. Marszałkowskiej i po południowej stronie al. Jerozolimskich szpalerów drzew i pasów zieleni urządzonej;
4. Realizacja w poziomie terenu poprzecznych przejść dla pieszych przy skrzyżowaniach;
5. Uporządkowanie parkowania przyulicznego poprzez realizację parkowania równoległego przy krawędzi jezdni ul. Marszałkowskiej oraz na chodniku w al. Jerozolimskich.
Wnioski płynące z przedmiotowego opracowania są m.in. następujące:
Dla ul. Marszałkowskiej rekomenduje się Wariant 2:
Realizacja Zielonej Alei - Bulwaru Pieszego po stronie wschodniej ulicy umożliwi osiągnięcie znaczącego, pozytywnego efektu przestrzennego i poprawy funkcjonowania przestrzeni publicznych Śródmieścia. Realizacja terenów zieleni, akceptowanych społecznie, zrekompensuje występujące początkowo utrudnienia dla ruchu kołowego.
Dla al. Jerozolimskich rekomenduje się Wariant 3:
Ze względu na znaczącą rolę komunikacyjną al. Jerozolimskich pożądane jest zachowanie 3 pasów ruchu w każdym kierunku, w tym skrajnego pasa autobusowego, na odcinku zachodnim do skrzyżowania z ul. Marszałkowską. Na odcinku wschodnim uzasadnione jest ograniczenie przekroju jezdni do 2 pasów w każdym kierunku.
Dla Ronda Dmowskiego rekomenduje się realizację skrzyżowania (w miejsce obecnego układu ronda) i ograniczenie ruchu nawiązujące do zmian organizacji ruchu w poszczególnych wariantach.