Mobilna Warszawa

Mobilna Warszawa

Metro

opublikowano: 2014-07-25 09:39, mrybczynska

Pierwsze plany budowy metra w Warszawie datowane są na lata 20-ste XX wieku. Projekt zakładał budowę dwóch krzyżujących się linii: pierwszej – biegnącej od Pl. Unii Lubelskiej na Muranów (oś północ-południe) i drugiej - łączącej Wolę z Pragą (oś wschód-zachód).

Metro

W 1927 roku wykonano pierwsze wiercenia geologiczne, a następnie opracowano projekt przejścia tunelu metra pod budowanym właśnie tunelem średnicowym PKP oraz połączenia stacji metra z Dworcem Głównym. Rozpoczęto także rozmowy z zagranicznymi konsorcjami, które miały wspomóc Miasto w realizacji tego przedsięwzięcia. Jednakże kryzys gospodarczy lat 30-tych zahamował te działania. Do prac studialnych powrócono w roku 1938. Wtedy to Prezydent Starzyński powołał Biuro Studiów Kolei Podziemnej, które przystąpiło do aktualizowania planów. Powstał projekt sieci o łącznej długości 46 km. Przyjęto założenie, że linia metra przebiegałaby nie tylko pod ziemią ale także i nad powierzchnią, w zależności od warunków terenowych. Więcej o historii budowy metra na: http://www.metro.waw.pl/historia-budowy-metra-w-warszawie.html

W chwili obecnej system metra składa się z dwóch linii - pierwszej linii (M1) biegnącej z północy na południe Warszawy o długości 23 kilometrów łączącej Kabaty z Młocinami i drugiej (M2), przebiegajacej w kierunku równoleżnikowym, której rozbudowa nadal trwa. Obsługę techniczną obu linii zapewnia Stacja Techniczno Postojowa zlokalizowana na Ursynowie (Kabaty). Liczba wozów w ruchu w dni powszednie to 48 pociągów 6-cio wagonowych (288 wagonów) w godzinach szczytu komunikacyjnego, natomiast w okresie międzyszczytowym kursuje 28 pociągów (168 wagonów). W święto kursuje 21 składów (126 wagonów). Szacunkowa liczba pasażerów przewożonych w ciągu miesiąca wyniosła ok.  19,5 mln (dane za 2018 r.). Średnio tygodniowa odnotowana liczba wejść na stacje w kwietniu 2019r. wynosiła ok. 3 mln pasażerów a najczęściej wykorzystywane stacje to stacjaCentrum, Politechnika, Ratusz-Arsenał i Wilanowska. Są to stacje tworzące podstawowe węzły przesiadkowe w układzie komunikacyjnym Warszawy.

I linia metra

Na linii zlokalizowanych jest 21 stacji oddalonych od siebie średnio o ok. 1,1 km. Te stacje to Kabaty, Natolin, Imielin, Stokłosy, Ursynów, Służew, Wilanowska, Wierzbno, Racławicka, Pole Mokotowskie, Politechnika, Centrum, Świętokrzyska, Ratusz-Arsenał, Dw. Gdański, Pl. Wilsona, Marymont, Słodowiec, Stare Bielany, Wawrzyszew, Młociny. 25 października 2008 oddano do użytku ostatni odcinek I linii metra wraz z zintegrowanym węzłem przesiadkowym (metro, tramwaj, autobus, parking typu „Parkuj i jedź”).  

Pociągi metra M1 kursują w okresie od godziny 5:00 do 0:10 od poniedziałku do czwartku, niedziele i święta oraz od godziny 5:00 do 3:00 w piątki i soboty. Ponadto w nocy z piątku na sobotę oraz z soboty na niedzielę funkcjonują dodatkowe kursy nocne metra (10 kursów w kierunku do Młocin i 11 kursów w kierunku do Kabat). Średnia częstotliwość kursowania pociągów metra przed godziną 6 rano wynosi ok. 6 minut, w szczycie komunikacyjnym częstotliwość kursowania wynosi ok. 2-3 minuty, natomiast poza szczytemco  ok. 3 minuty. Wieczorem po godzinie 20 metro kursuje co 5-7 minut, a po godzinie 22 co 9-10 minut. Natomiast w soboty, niedziele i święta średnia częstotliwość kursowania metra wynosi ok. 5 min. (soboty) i 6 min. (niedziele i święta) przez znaczną część dnia (7.00 – 21.00), z kolei w pozostałych okresach częstotliwość wynosi 6 – 7 minut.

II linia metra
Pierwsze place budowlane związane z budową centralnego odcinka II linii metra - największej samorządowej inwestycji w Polsce, rozpoczęły się w połowie 2010 roku. Projekt ten współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko. Centralny odcinek II linii metra (M2) połączył Rondo Daszyńskiego z Dworcem Wileńskim. Jego długość to około 6 km, na których zbudowanych zostało 7 stacji: Rondo Daszyńskiego, Rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat, Powiśle, Stadion i Dworzec Wileński. Centralny odcinek II linii metra obsługuje mieszkańców od wiosny 2015 roku. 

Pociagi linii M2 kursuja od ok. godziny 5:00 do ok. godz. 0:40 (od poniedziałku do czwartku, w niedziele i święta= oray od ok. gody. 5:00 do ok. godz. 3:00 (w piatki i soboty). Ponadto w weekend (noc) funkcjonują dodatkowe kursy co 15 minut. Średnia częstotliwość kursów w dni powszednie to co 6 minut poza szczytem a w szczycie co 3 minuty. W weekendy i święta - co ok. 7 minut przez cały dzień.

Obecnie, po ukończeniu budowy, w fazie odbiorów sa stacje i tunele I zachodniego odcinka linii M2 (stacje: Szwedzka, Targówek, Trocka. Powinny zacząć obsługiwac pasażerów jeszcze w 2019 roku. Wkrótce zostanie ukończony i przekazany do odbioru I odcinek wschodni linii M2 (stacje: Płocka, Młynów, Księcia Janusza). W budowie sa kolejne odcinki linii M2:

- II zachodni odcinek ze stacjami: Zacisze, Kondratowicza, Bródno,

- II wschodni odcinek ze stacjami: Ulrychów, Bemowo, Lazurowa, Chrzanów, Karolin.

 

Planowana sieć metra w Warszawie – więcej informacji na: https://www.metro.waw.pl/ii-linia-metra-109