Mobilna Warszawa

Mobilna Warszawa

Metro

opublikowano: 2014-07-25 09:39, mrybczynska

Pierwsze plany budowy metra w Warszawie datowane są na lata 20-ste XX wieku. Projekt zakładał budowę dwóch krzyżujących się linii: pierwszej – biegnącej od Pl. Unii Lubelskiej na Muranów (oś północ-południe) i drugiej - łączącej Wolę z Pragą (oś wschód-zachód).

Metro

W 1927 roku wykonano pierwsze wiercenia geologiczne, a następnie opracowano projekt przejścia tunelu metra pod budowanym właśnie tunelem średnicowym PKP oraz połączenia stacji metra z Dworcem Głównym. Rozpoczęto także rozmowy z zagranicznymi konsorcjami, które miały wspomóc Miasto w realizacji tego przedsięwzięcia. Jednakże kryzys gospodarczy lat 30-tych zahamował te działania. Do prac studialnych powrócono w roku 1938. Wtedy to Prezydent Starzyński powołał Biuro Studiów Kolei Podziemnej, które przystąpiło do aktualizowania planów. Powstał projekt sieci o łącznej długości 46 km. Przyjęto założenie, że linia metra przebiegałaby nie tylko pod ziemią ale także i nad powierzchnią, w zależności od warunków terenowych. Więcej o historii budowy metra na: http://www.metro.waw.pl/historia-budowy-metra-w-warszawie.html

W chwili obecnej system metra składa się z jednej linii biegnącej z północy na południe Warszawy o długości 23 kilometrów łączącej Kabaty z Młocinami. Na linii zlokalizowanych jest 21 stacji oddalonych od siebie średnio o ok. 1,1 km. Te stacje to Kabaty, Natolin, Imielin, Stokłosy, Ursynów, Służew, Wilanowska, Wierzbno, Racławicka, Pole Mokotowskie, Politechnika, Centrum, Świętokrzyska, Ratusz-Arsenał, Dw. Gdański, Pl. Wilsona, Marymont, Słodowiec, Stare Bielany, Wawrzyszew Młociny.  Obsługę techniczną metra zapewnia Stacja Techniczno Postojowa zlokalizowana na Kabatach. Średnia prędkość komunikacyjna metra w dzień powszedni wynosi 33,8 km/h, natomiast eksploatacyjna 30,3 km/h. Obsługę techniczną I linii metra zapewnia stacja techniczno-postojowa Kabaty. 25 października 2008 oddano do użytku ostatni odcinek I linii metra wraz z zintegrowanym węzłem przesiadkowym (metro, tramwaj, autobus, parking typu „Parkuj i jedź”).

Pociągi metra kursują w okresie od godziny 5:00 do 0:10 od poniedziałku do czwartku, niedziele i święta oraz od godziny 5:00 do 0:15 w piątki i soboty (godziny odjazdu ze skrajnych stacji metra). Ponadto w nocy z piątku na sobotę oraz z soboty na niedzielę funkcjonują dodatkowe kursy nocne metra (10 kursów w kierunku do Młocin i 11 kursów w kierunku do Kabat). Średnia częstotliwość kursowania pociągów metra przed godziną 6 rano wynosi ok. 7 minut, w szczycie komunikacyjnym częstotliwość kursowania wynosi ok. 3-4 minuty, natomiast poza szczytem od 4 minuty. Wieczorem po godzinie 20 metro kursuje co 7-8 minut, a po godzinie 22 co 9-10 minut. Natomiast w soboty, niedziele i święta średnia częstotliwość kursowania metra wynosi ok. 5 min. (soboty) i 7 min. (niedziele i święta) przez znaczną część dnia (7.00 – 21.00), z kolei w pozostałych okresach częstotliwość wynosi 9 – 10 minut.

Liczba wozów w ruchu w dni powszednie to 32 pociągi 6-cio wagonowe (192 wagony) w godzinach szczytu komunikacyjnego, natomiast w okresie międzyszczytowym kursują 21 pociągi (126 wagonów). W święto kursuje 13 składów (78 wagonów). Wielkość planowanej, miesięcznej pracy przewozowej metra wynosi ok. 2,2 mln wozokm (średnia planowana praca przewozowa na podstawie zawartej umowy przewozowej).
Szacunkowa liczba pasażerów przewożonych w ciągu miesiąca wyniosła ok.  16,5 mln (dane za 2013 r.)
Średnio tygodniowa odnotowana liczba wejść na stacje w kwietniu 2014r. wynosiła ok. 2 mln pasażerów a najczęściej wykorzystywane stacje to stacja Ratusz-Arsenał, Centrum, Politechnika i Wilanowska. Są to stacje tworzące podstawowe węzły przesiadkowe w układzie komunikacyjnym Warszawy.

II linia metra
Pierwsze place budowlane związane z budową centralnego odcinka II linii metra - największej samorządowej inwestycji w Polsce, rozpoczęły się w połowie 2010 roku. Projekt ten współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko. Nowy odcinek metra połączy Rondo Daszyńskiego z Dworcem Wileńskim. Jego długość to około 6 km, na których zbudowanych zostanie 7 stacji: Rondo Daszyńskiego, Rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat, Powiśle, Stadion i Dworzec Wileński. Otwarcie centralnego odcinka II linii metra planowane jest na jesień 2014r. Więcej informacji na: http://metro2.ztm.waw.pl/index.php?l=1.

Planowana sieć metra w Warszawie – więcej informacji na: http://www.metro.waw.pl/metro-w-warszawie.html.