Model ruchu jest matematycznym odwzorowaniem procesów zachodzących w systemie transportowym.
Jest jednym z kluczowych narzędzi wspomagających nowoczesne zarządzanie rozwojem miasta, w tym prowadzenie prac planistycznych oraz podejmowanie strategicznych i jednostkowych decyzji z zakresu rozwoju systemu transportowego.
Model ruchu buduje się dla stanu istniejącego, ale wykorzystuje się też do prognozowania ruchu i przewozów, uwzględniając wieloletnie trendy zmian zachowań komunikacyjnych mieszkańców oraz plany rozwoju przestrzennego danego obszaru i systemu transportowego.
Model ruchu pozwala na:
- uzyskanie pełnego obrazu funkcjonowania systemu transportowego,
- analizę i ocenę funkcjonowania systemu transportowego, w szczególności poprzez określenie wielkości charakteryzujących jego funkcjonowanie, np. średnich prędkości,
- optymalizację sieci transportowej oraz określanie najkorzystniejszych przebiegów i parametrów technicznych planowanych inwestycji,
- badanie efektywności inwestycji poprzez obliczanie prognoz ruchu i przewozów oraz ustalenie kosztów i korzyści wynikających z realizacji danej inwestycji, co jest szczególnie ważne w przypadku projektów dofinansowanych z funduszy europejskich,
- określanie wpływu zmian w sieciach (zamknięcia, objazdy, budowa nowych odcinków) na warunki ruchu i podróży oraz wybór najlepszych rozwiązań czasowych lub stałych.
Obecny model ruchu opiera się o wyniki Warszawskiego Badania Ruchu 2005 i późniejsze pomiary ruchu, ale konieczna jest jego aktualizacja, uwzględniająca zmiany zachowań komunikacyjnych mieszkańców, będące wynikiem rozwoju ekonomicznego i przestrzennego miasta oraz rozbudowy systemu transportowego.
Zbadanie zmian zachowań komunikacyjnych wymaga badań ankietowych, dlatego wykonuje się je w większych odstępach czasu - w Warszawie w latach 1969, 1980, 1993, 1998 i 2005.
W celu uwzględnienia związków Warszawy z otaczającym obszarem, zamówienie obejmuje także obszar aglomeracji warszawskiej, którą określono jako zespół 26 jednostek administracyjnych, tworzony przez m.st. Warszawę oraz gminy: Łomianki, Izabelin, Stare Babice, Ożarów Mazowiecki, Pruszków, Piastów, Michałowice, Raszyn, Lesznowola, Piaseczno, Konstancin-Jeziorna, Józefów, Otwock, Karczew, Wiązowna, Sulejówek, Halinów, Ząbki, Zielonka, Kobyłka, Wołomin, Marki, Nieporęt, Legionowo i Jabłonna (obszar aglomeracji przedstawiono na poniższej mapie).
Budowę modelu ruchu zaplanowano do 2 czerwca 2016 r.